A solymári bukta beindította az Index és az Alfahír fantáziáját

Pintér M. Lajos

Akad, aki szerint a teljes ellenzéki összefogással karnyújtásnyira a Fidesz leváltása, mások úgy értékelnek, a kormánypárt a balos-jobbikos egységet is lesimázta. Kis médiakörkép a vasárnapi solymári időközi választásról.

Nemcsak a pártok, de a különböző médiumok is mondták a magukét vasárnap este, miután a lakmuszpapírnak minősített, várva várt solymári időközi önkormányzati választáson kiderült, hogy tulajdonképpen semmi sem változott. A Fidesz-KDNP jelöltje 57 százalékkal győzött, az egyesült baloldal (MSZP, DK, Együtt, Párbeszéd, Momentum, LMP, Liberálisok) által egyértelműen, a Jobbik által hallgatólagosan támogatott független jelölt 43 százalékkal bukott el a Pest megyei település egyik körzetében. Dalos Attila 225 szavazattal nyert (elődje, Gaal Gergely 2014-ben 215 vokssal győzött), Kárpáti Zsuzsára 169-en ikszeltek (három éve az MSZP-DK-s jelöltre 96, a jobbikosra 36 szavazat érkezett).

A pártkommunikátorok tolták a megszokott propagandakliséket, a Fidesz szerint az emberek nem kértek a bevándorláspárti erők hazug és álságos összefogásából, az MSZP és a Liberálisok viszont siettek leszögezni, hogy a közös indulás a Fidesz legyőzésének forgatókönyve, azaz a solymári recept alapján lehet Orbánt lefőzni.

A kormányközeli, jobboldali sajtó élharcosai közül a Mandiner szállt el leginkább a diadaltól, mely úgy fogalmazott:

„besült az ellenzéki összefogás”.

A 888.hu és az Origo.hu kéz a kézben úgy tájékoztatott, hogy „simán verte a Fidesz a teljes ellenzéki összefogást”, és „nem lett túl szoros” a választás végeredménye. A Hirado.hu értelmezésében pedig az történt Solymáron, hogy „a nagy ellenzéki összefogás ellenére is” nyert a Fidesz-KDNP jelöltje.

Ami az ellenzéki beállítottságú lapokat, portálokat illeti, egyértelműen az Index és az Alfahír járatta csúcsra a reménykeltést és a vereség relativizálását. Indexék ugyanis azt olvassák ki az eredményből, hogy

„az összefogás mozgósította az ellenzéki szavazókat”,

és „az egységes ellenzék közelebb jött a Fideszhez”, hiszen „a verseny sokkal szorosabb volt, mint 2014-ben”, azaz: az összefogás mozgósító ereje „egy kevésbé fideszes körzetben akár fordításra is elég lehet”. Hasonlóan izmos az Alfahír felütése is, amennyiben Solymár tanulsága, hogy „rengeteget csökkent a Fidesz előnye”, és

„jól látható, hogy az egységes, független fellépés képes megszorítani még a legerősebb fideszes körzeteket is”.

A 24.hu pedig a számokkal bűvészkedik, hiszen a sima összeellenzéki vereséget elrejti a csalóka adat hiperhangsúlyos kiemelése mögé, miszerint 56 szavazattal verte a Fidesz az ellenzék emberét. Ez persze így valóban nem tűnik olyan soknak, olyan súlyosnak...

A Magyar Nemzet Online óvatosan utal rá, hogy „az ellenzéki összefogás (...) lényegesen javított a korábbi eredményen, hiszen korábban kétszer ekkora különbséggel tudott győzni a Fidesz” – ennek kapcsán persze érdekes, hogy a 2014-es jobbikos szavazatokról sem az Index, sem az MNO nem vesz tudomást, azokat nem adja hozzá az akkori balos voksokhoz. Izgalmas játékot játszott a HVG Online is, mely úgy fogalmaz: „kikapott a Fidesztől az összbaloldali jelölt Solymáron”. A cikk linkje árulkodó: eredetileg úgy próbálták eladni a zakót, hogy Kárpáti Zsuzsa „épphogy kikapott”, ám aztán valószínűleg rádöbbentek, hogy az 57-43 csak az Index, a 24.hu és az Alfahír szerkesztőségében minősíthető szorosnak. A Népszava Online kulcskifejezése a „mindazonáltal” – a Fidesz valóban verte az egységet, „mindazonáltal” a Liberálisok szerint a „solymári recepttel le lehet váltani az Orbán-kormányt”.

A 444.hu szokatlanul visszafogott volt: „az ellenzéki összefogás csak megközelíteni tudta a Fidesz-KDNP-t”, míg a 168 Óra Online mintha már siratná 2018-at: „hiába a teljes ellenzéki összefogás...”.

A teljes ellenzéki összefogás tehát vagy besült, vagy megadta a győzelem receptjét, egy biztos: Solymár tovább erősítette a magyar média párhuzamos valóságait.

https://media.blogstar.hu/./pages/media/contents/blog/45822/pics/lead_800x600.jpg
168 Óra,24.hu,444,888.hu,Alfahír,Hirado.hu,HVG,Index.hu,Magyar Nemzet,Mandiner,Népszava,Origo,Solymár,választás

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?