2015 a magyar médiában 1. rész

teo

A 2015-ös év végéhez közeledve úgy gondoltam, hogy ideje lenne röviden összefoglalni azon fontosabb eseményeket és témákat, amelyek a legnagyobb hatást gyakorolták idén a magyar médiára. A rövid összeállításban a gazdaságtól kezdve, a sporton át a politikáig minden szerephez jut majd. Jöjjön most az első rész, melyben januártól márciusig elevenítjük fel az eseményeket.

Az év egyik legmeghatározóbb eseménye rögtön az első hónapban, január 7-én következett be, amikor fegyveresek törtek be a Charlie Hebdo francia szatírikus hetilap székhelyére Párizsban. Támadásuk egy tucat ember életébe került és kétség sem férhet ahhoz, hogy az egész világot megrázta. Az itthoni sajtótermékekben is elindult a párbeszéd a terrorizmusról, a sajtószabadság mibenlétéről és arról is, hogy vajon biztonságban vagyunk-e még itt Európában. A merénylet kapcsán indult útjára a “Je suis Charlie” mozgalom, mely az áldozatokkal való szolidaritást volt hivatott kifejezni az egész világon.

Hirtelen mindenki rádöbbent

Az itthoni események igazán csak februárban pörögtek fel. A hónap második napján a teljes magyar sajtó lélegzetvisszafojtva várta, hogy vajon ledorongolja-e budapesti látogatása végén Angela Merkel Orbán Viktor miniszterelnököt. A nagy letolás elmaradt, és lélekben mindenki elkezdett készülni Vlagyimir Putyin február 17-i látogatására, hátha ott történik valami izgalmas (mint utólag kiderült, semmi szenzáció nem kerekedett ki belőle).

Nem úgy Simicska Lajos! A vállalkozó 2015. február 6-án illette keresetlen szavakkal (és jelzőkkel) a miniszterelnököt, melyeknek köszönhetően a média csak “G-nap”-ként kezdett hivatkozni az ominózus dátumra. A történet szerint Simicska az Orbán-család lejáratására kérte meg médiumainak vezetőit, akik ezt nem vállalván inkább közösen felálltak tisztségeikből és otthagyták az üzletembert. Hogy ebből mennyi igaz, azt talán sosem tudjuk meg. Az mindenesetre biztos, hogy ettől a naptól fogva gyorsult fel a kormányzati média kiépítése, és váltak erősen kormánykritikussá a Simicska-érdekeltségek. Ennek részeként ősszel új arculattal és műsorvezetőkkel jött ki a Hír TV és új neveket szerződtetett a Magyar Nemzet is. Az új arcok azért is érdekesek, hiszen Veiszer Alinda, Puzsér Róbert vagy Gazda Albert korábban nem a végtelen elismerés hangján nyilatkozott jelenlegi munkaadójáról és munkahelyéről...

Elindult médiatörténelmet írni

Február végén és március elején a gazdasági hírek kerültek középpontba, először a Buda-Cash, majd a Quaestor botrány kirobbanása kapcsán. Károsultak, elemzők és politikusok egymást váltották a különböző stúdiókban, hogy egymást, de legfőképpen a kormányt okolják a két brókercég bedőlése miatt. Miközben sok családi beszélgetésben merült fel, hogy kell-e az államnak segítenie akkor, amikor emberek magánbefektetései tűnnek el.

2015-ben március 15-e nem csak a forradalom és szabadságharc újabb megünnepléséről szólt. Ekkor váltott ugyanis profilt a közmédia és lett a Duna TV nemzeti főadó, míg az M1 hírcsatorna. A váltás diadalmenetként semmiképpen sem volt értelmezhető, hiszen annyi bakit a magyar televíziózás a rendszerváltás óta összesen nem produkált, mint amennyit az új, BBC-CNN szintűnek beharangozott hírcsatorna egy nap alatt. A csatorna szlogenje az aktualitást hangsúlyozó “Akkor. Amikor.” lett, amit a kavarodást látva egy kitűnő magyar humorista inkább “Úgy. Ahogy.”-ra cserélt. Ezzel azt hiszem mindent elmondott.

Folytatása következik!

Címkék: 2015, MTVA, simicska
http://media.blogstar.hu/./pages/media/contents/blog/23318/pics/lead_800x600.jpg
2015,MTVA,simicska
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?